Mimer Bostad vann utmärkelsen Great Place To Work för sin goda arbetsmiljö.

101-åring med prisvinnande nytänk – engagerad personal är receptet

Mimer Bostad är ett av Sveriges äldsta kommunala bostadsbolag som bildades redan 1920. De har vunnit flera prestigefyllda priser, senast utmärkelsen Great Place To Work. Vi träffar 101-åringen för att höra vad som ligger bakom framgångarna och den goda arbetsmiljön.

 – Jag har alltid upplevt Mimer som ett företag i framkant och när de sökte HR-chef så sökte jag och hade lyckan att få jobbet. Jag gillar också uppdraget, att vara med och bygga en bra stad. Att få vara en del av det som är människors hem – ett av det viktigaste vi har, berättar Wivecka Ljungh, HR- och kvalitetschef på Mimer sedan 13 år tillbaka.

100-årsjubileum under pandemin

– Vi fyllde 100 år 2020. Vi hade velat fira med alla våra hyresgäster men mycket fick ställas om på grund av pandemin. Vi ville inte prata så mycket om oss som företag utan om allt det som gör våra hus och gårdar levande: hyresgästerna. Vi har fått vara med om så många fina och rörande stunder med våra hyresgäster när vi jobbat med våra jubileumsberättelser.

Ett sätt att fira var med konceptet paradrätter.

– Alla har en paradrätt. Oavsett vem du är eller var du bor. Västeråsaren och tv-kocken Amir Kheirmand har under hösten 2020 hälsat på och lagat mat tillsammans med sex av våra hyresgäster. Tillsammans pratade de om kärleken till matlagning, bakgrunden till paradrätten.

Dessutom anordnades tävlingen Århundradets granne.

– Det finaste och kanske tryggaste man kan ha i ett kvarter är goda grannar. Därför ville vi lyfta dem lite extra. Våra hyresgäster fick skicka in nomineringar till århundradets granne. Personen som korades till vinnare fick en månadshyra nedskriven till vad de betalade 1920.

Ert kundlöfte är; ”En bra dag börjar hemma”. Kan du berätta mer om vad det innebär för er och för hyresgästerna?

– Det är vad vi vill lova våra kunder. De ska känna att en bra dag kan börja hemma. De flesta av våra hyresgäster betalar sin största räkning till oss varje månad, hyran, det vill vi ge valuta för. En bra dag ska kunna börja hemma. I allt vi gör så är det för hyresgästernas bästa och så vill vi fortsätta jobba och bli ändå bättre.

Mimer Bostad är ett bostadsbolag med många järn i elden. Förutom att ha skrivit en bok om engagerade medarbetare har de även startat en podd som heter “Den allmännyttiga HR– podden”.

– Ganska många kontaktar oss och undrar hur vi kan ha så engagerade medarbetare, så vi gjorde en podd med olika spännande ämnen tillsammans med våra fantastiska medarbetare.

Ny intern vision

För ett par veckor sedan lanserade Mimer Bostad sin nya interna vision, där de involverade sina medarbetare.

– Alla har fått vara i grupper och beskrivit hur de vill att vi ska se ut i framtiden, vår framtidsbild. Över 60 alster kom in från medarbetarna, detta samlades i ett digitalt vernissage. Allt ifrån byggda stadsdelar i lego, till filmer, till sånger, till dikter, till tavlor, till sydda hattar till tidningsartiklar med mera. Utifrån allt detta sattes visionen till: Vi skapar Hemlängtan och Framtidstro. Vi har beskrivit vad visionen betyder och nu är detta ute på remiss till alla medarbetare. Målet är att 100 procent av medarbetarna ska acceptera och stå bakom visionen, detta säkerställer vi nu. Nytt för i år är även Mimer-akademin. Där får våra medarbetare chansen att vidareutbilda sig till yrken där vi har brist. Vi tar fram utbildningen och kursmaterial, medarbetarna får gå på arbetstid men mest på fritiden.

Ni blev utnämnda bästa arbetsplats 2021 i er kategori. Hur arbetar ni för att vara en bra arbetsplats?

– Vi har en formel som säger så här: Medarbetare som “orkar”, “kan” och “vill” ger goda resultat. Vår grundstrategi är att engagerade medarbetare arbetar med hög kvalitet och ständiga förbättringar vilket ger nöjda kunder och god lönsamhet. Det betyder att engagerade medarbetare är grunden. Vi jobbar utifrån ett synsätt hur man får engagerade medarbetare. För det första tror vi att involvering är direkt i korrelation till engagemang. Därför involverar vi våra medarbetare så mycket det går. När det gäller att medarbetarna ska vilja, vilket vi tror är det viktigaste, så jobbar vi med Danel Pinks teorier. Man ska kunna uppleva självledarskap, mästerskap och mening.

Berätta om er friskvårdssatsning?

– Vi låter våra medarbetare träna hemma, med vad de vill som är pulshöjande, 3 timmar i veckan, av den tiden får de igen 20 procent i ledig tid. Efter första året kunde vi bland annat se att sjukfrånvaron inom företaget sjönk med 30 procent.

Förutom denna satsning så har vi tecknat avtal med 10 leverantörer inom hälsa, som en egen företagshälsovård. Vi har som mål att minst 80 procent av nedlagda kostnader på hälso- och sjukkostnaderna ska vara främjande och förebyggade och högst 20 procent rehabiliterande. Vi vill göra satsningarna innan man blir sjuk.

Wivecka berättar även om satsningen 16 weeks of health.

– Ett annat mål 2021 är att 80 procent av alla medarbetare ska träna minst 1 gång i veckan. För att nå det målet har vi startat en satsning som heter 16 weeks of health (istället för 16 weeks of hell) där medarbetare som verkligen behöver göra en hälsoförbättring har fått anmäla sig. 10 procent av medarbetarna är med. 16 veckor har gått i slutet av maj, men redan nu kan vi säga att detta gett jättepositiva resultat. Många har gått ner i vikt, andra har fått bukt med stressen och nästan alla har fått igång en regelbunden träning.

Vill ständigt utvecklas

– Alla sådana här utmärkelser som Great Place To Work och Utmärkelsen
Svensk Kvalitet skapar en så stor stolthet men också en ödmjukhet för att man alltid kan bli bättre. Så vi är så tacksamma för våra utmärkelser men det viktigaste för oss är våra hyresgäster och att en bra dag kan börja hemma för dem. Med det uppdraget på näthinnan jobbar vi vidare, vi vill hela tiden bli bättre, för våra kunders skull.